ÇEKİM SÜRECİ
Sinema Filmi Çekim Süreci
Çekim Öncesi Hazırlık
Araştırma
- Seçimi -
Bilgi ve Düşüncenin Görüntüye Dönüştürülmesi
- Konu
Belgesel Sinemada Araştırma
- Ham
malzeme Çeşitleri ve Özellikleri
- Konuyla
ilgili kaynak taraması, araştırma
- Görsel –
İşitsel arşivin araştırılması
- Karakter
Belirleme
- Çekim
Mekânlarının Belirlenmesi
- Belgesel
Sinemada Ekip, Görev dağılımı
- Ekipmanın
belirlenmesi
Tasarım ve Uygulamada
Senaryonun İşlevi
- Bilgi
Araştırması
- Öntasarım
- Synopsis
- Mekan
Araştırması, Görüntülerin Saptanması ve İlk Çekimler
- Tasarım
- Film
Öyküsü (Tretman)
- Çekim
Senaryosu
- Uygulama
ve Tamamlayıcı Çekimler
- Kurgu'da
Senaryonun İşlevi
Proje Belirleme Aşaması
- Filme
çekilecek konunun belirlenmesi
- Seçilen
konu üzerinde çalışma planının yapılması
- Konuyla
ilgili kaynak araştırması ve mekân tespitlerinin yapılması
- Belgesel
sinemada metin kullanımı ( dış anlatım ) ve gerekli ise bu film için metin
hazırlanması
- Görev
dağılımı
Proje Çekim Aşaması
- Kamera
Teknik Bilgisi
- Kamerada
çekim ölçek ve açılarının belirlenmesi
- Monitöre
bağlı bir kamerayla örnekleme
- Işık
- Ses
- Çekim
Aşaması ve Devamlılıklar
- Uygulamalar
Çekim Sonrası
- Sinema da
kurgunun işlevi ve önemi
- Non-lineer
kurgu sistemi nedir?
- Çekilen
görüntülerin ve metnin bilgisayara yüklenmesi
- Filmin
Kurgulanması
- Gerekiyorsa,
eksik çekimlerin tespit edilip tamamlanması
- Kurgunun
tamamlanarak filmin gösterime hazırlanması
( Kaynakça ; bsb_atolye )
Çekim Esnasında Dikkat Edilecekler
1- Baş boşluğu ve bakış boşluğunu unutmayın.
2- Kişileri profilden çekmek estetik algılamayı zorlar, üç
çeyrek denilen duruşla yerleştirmeyi tercih edin. Derinliksiz yerleştirmelerden
kaçın.
3- Objenizi fona yapıştırmamaya çalışın.
4- Kadraj ölçeğiniz anlatmak istediğinizle bağlantılı
olmalı… (yüzde ifade varsa genelde kalmanız hatadır mesela…)
5- Kamera hareketi olan planlarda, planın başına ve sonuna
en az üç saniye kadar fiks koymalısınız. Yani kamera önce en az üç sn. durağan,
sonra hareket, bitişte gene durağan…
6- Devamlılığı olan planlarda kadrajın sağından çıkılırsa,
takip eden planda solundan girilir.
7- Birbirine bakan ya da birbirini takip eden insanlarda
planlara keserken bakış yönünü tutturamazsak anlam bozulur (aks atlaması olur).
8- Zoom hareketinden mümkün olduğunca kaçının, tempoyu
yavaşlatır…
9-Birbirinin aynı
ölçekler birbirinin arkasına pek uymaz, dikkatli olun. (Genel arkasına genel,
yakın arkasına yakın gibi.)
10- Efektlere gelince; wipe, miks gibi geçiş efektlerini
seçerken anlamı kaçırmayın. Anlamla paralel olsun. Lüzumsuz yere bu efektleri
kullanmayın!
Çekim Sonrası
Yapılacaklar
Kurgu
Yönetmenin denetiminde çalışan kurgucu, bu çekimleri inceler; yönetmenle
birlikte, kullanılacak çekimleri yeniden ayırır [çekimde alınan notlar bu işe
kılavuzluk eder]; çekim sırasındaki sıraya, yani çekim sayısı sırasına göre, bu
çekimleri uç uca ekleyerek kaba kurguyu meydana getirir.
Bundan sonra, kurgucunun asıl önemli görevi olan ince kurgu başlar.
Burada kaba kurguda olduğu gibi mekanik bir çalışma değil, yaratıcı bir çalışma gerekir. Kurgucu daha önce çekim senaryosunu iyice incelediği için filmin genel yürüyüşünü, her sahnenin, çekimin temposunu kafasında canlandırır; eli altındaki kaba kurgulu filmi defalarca izleyerek bu temponun tamamlanmış filmde nasıl sağlanabileceğini kararlaştırır.
Filmi keser, yapıştırır, tekrar keser; çekimlerden bazılarını atar; sahnenin gelişmesinde akıcılığı bozan her hangi bir duruma rastladığı zaman, iki çekim arasına bu akıcılığı sağlayan yeni bir çekim, bağlayıcı çekim ekler; bazı çekimlerin yerini değiştirir.
Seslendirme ve Birleştirme
Bundan sonra, kurgucunun asıl önemli görevi olan ince kurgu başlar.
Burada kaba kurguda olduğu gibi mekanik bir çalışma değil, yaratıcı bir çalışma gerekir. Kurgucu daha önce çekim senaryosunu iyice incelediği için filmin genel yürüyüşünü, her sahnenin, çekimin temposunu kafasında canlandırır; eli altındaki kaba kurgulu filmi defalarca izleyerek bu temponun tamamlanmış filmde nasıl sağlanabileceğini kararlaştırır.
Filmi keser, yapıştırır, tekrar keser; çekimlerden bazılarını atar; sahnenin gelişmesinde akıcılığı bozan her hangi bir duruma rastladığı zaman, iki çekim arasına bu akıcılığı sağlayan yeni bir çekim, bağlayıcı çekim ekler; bazı çekimlerin yerini değiştirir.
Seslendirme ve Birleştirme
Daha önce de
gördüğümüz gibi, sesli film çevrilirken, görüntülerle birlikte ses de, ayrı bir
teyp yardımıyla ses kuşağı üzerine saptanıyordu. Kameranın hızına göre, bu işe
özel ses kayıt cihazlarında bulunan bir kristal yardımıyla film çekim hızı da
manyetik band üzerine ses kaydının yanı sıra işlenirdi. Bu hız kodları 8mm dar
banttan 16mm ya da 35mm manyetik bandlara geçirilirken, senkronizasyonun
sağlanması için stüdyodaki ses kayıt cihazının kayıt hızını da film çekim
hızına göre ayarlar ve ona göre kayıt yapılır ki, kurgu sırasında görüntü ve
sesin eşlemesinde bir kayma olmasın. Ancak günümüzde bu analog cihazların
yerini digital ses kayıt cihazları aldı.
Stüdyo Çekimi
Kadro ve Sahne Hazırlıkları
Öncelikle
programın çekimini gerçekleştirecek ekibin yönetim kadrosu ve
sorumlulukları belirlenmelidir. Senaryo, oyuncu ve teknik
ekip tarafından iyi bilinmelidir.
Özellikle yönetmen senaryoya hâkim olmalıdır. Kamera
kartları hazırlanarak dizi program
ve bölümlerin çekimleri sahne, çekim numaraları yazılarak
çekim başında kameraya kaydedilmelidir. Şunu belirtmekte fayda vardır ki kamera
ile konukların aynı düzlemde
olmasına dikkat edilmelidir.
Kamera ve Ekipman Ayarları
Çekimin
iyi gitmesi için kameramanın yanında bulundurması gereken araç gereçler
vardır. Bu donanımlar tam değilse ve gerekli kontroller
yapılarak alınmamışsa çekim
yapılamaz ya da yapılan çekimde aksaklıklar meydana getirir.
Kameramanın
yanında bulundurması gereken ekipmanları şöyle sıralarız; Adaptör ve
şarj cihazı, asıl ve yedek batarya, kamera sehpası, dolly,
gerekli bağlantı kabloları, seyyar
mikrofon ve adaptör, flâş lambası, kasetler, yedeğiyle
birlikte olmalı kontrolleri yapılmalıdır.
Ayrıca ışık, ses düzeni de kurulmalı gerekli kontrolleri
yapılmalıdır.
Kameramanın
üzerinde çok fonksiyonlu olan ve rahat kullanılan kameraman yeleği
olmalıdır. Bu yelek fazlaca cebe sahiptir. Bu ceplere
kameraman malzemelerini koyar. Bir
anlamda kameramanın malzemeleri elinin altında olmalıdır.
Kameraman kamerayı elektriğe bağlayacağı gibi, aküyle de
çalıştırabilir. Akünün dolu
olmasına dikkat etmek gerekir. Bataryanın dolu olup olmadığı
bakaç ekranındaki işaretten
anlaşılır. Bataryanın bitmesine yakın kameranın kayıt ışığı
yanıp sönmeye başlar.
Akü
yerleştirdikten sonra sıra kasedi takmaya gelir. Kamerada bulunan “eject”
düğmesi ile kameranın kaset koyma yerinin kapağı açılır.
Kaset yerleştirilerek kapak
kapatılır. Kamera kayda hazır hale getirilir.
Beyaz
ayarı kameradan 1,5 metre uzaklığa beyaz kâğıt konularak
yapılır. Çekim
yapılacak ortama göre kameranın netlik ve beyaz ayarının
yapılması gerekir. Beyaz ayarı
ortamlara göre kamera tarafından otomatik olarak yapılacağı
gibi manüel olarak (elle)
yapılabilir.
Kameraların
netlik ayarı manüel olarak yapılacaksa netlik bileziği net görüntü elde
edilinceye kadar sağa sola çevrilir. Otomatik netlik ise
kameranın üzerinde bulunan focus
(netlik) düğmesi ile yapılabilir.
Video
kameralar günümüzde 1 mum ışık ortamında bile çekim yapabilmektedir. Işığın
yetersiz olduğu durumlar için tepe ışığı ve bataryası hazır
bulundurulmalıdır. Tepe ışığı,
enerjisini kameradan alabileceği gibi dışarı bağlanarak
kablo aracılığıyla da enerji
sağlanabilir. Kameralarda bulunan mikrofon her zaman yeterli
olmayabilir. Dışardan mikrofon bağlamak gerekebilir. Bu durumda kameranın
harici mikrofon girişine bağlanan bir mikrofon ses alma işlemini
gerçekleştirecektir.
Kameranın
üzerinde bulunan Gain sistemi ile kamera ışığının yetersiz olduğu
durumlarda bu düğmeye basarak kazanç elde edilir. Böylece
kamera cisimleri daha aydınlık
olarak kaydeder.
Stüdyo
ortamında kameraların çekime hazır hale getirilmesi için her şeyden önce
kameraların stüdyo bağlantılarının doğru olup olmadığı
kontrol edilmelidir.
Yapım
kontrol odasına veya naklen yayın aracına bağlanarak çekim yapan
kameraların görüntü ve ses çıkışlarının resim seçme masasına
bağlanması gerekir. Ayrıca
kameralardan gelen renk bilgilerinin değerlendirilmesi için
ışık masasındaki kontrol
monitörlerinden izlenmesi gerekir. CCU adı verilen kamera
kontrol üniteleri ile
kameralardan gelen renk ve ışık bilgileri kontrol edilir.
Kamera
EFP olarak kullanılacaksa şehir cereyanından yararlanılacaktır. Bu nedenle
kameranın arkasında bulunan elektrik çıkışının şebekeye
adaptör yardımıyla bağlanması
gerekir.
Son Kontrol ve Hazırlıklar
Program
çekimine başlamadan önce yönetmen başkanlığında bir reji toplantısı
gerçekleştirilir. Bu toplantıda çekimin gerektirdiği ışık,
ses, kamera düzenleri son kez
gözden geçirilir dekor ve kostümlerin uygunluğu denetlenir.
Görüldüğü gibi bir televizyon programı ortaya çıkarmak ekip
çalışmasını gerektirir.
Yapım ve Yönetim birbiri ile koordineli bir bütünlük
içerisinde çalışabilmelidir. Ayrıca
çekim, ışık, dekor, kostüm, ses, sunum bir programı
tamamlayan unsurlardır. Bu unsurlar
özenli hazırlanırsa, ekipteki her kişi görevini eksiksiz
yaparsa, sorumluluğunun farkında
olursa hazırlanan program başarıya ulaşır. Bu çalışmalar
özveri gerektiren çalışmalardır.
(http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogramlari/radyotv/moduller/program_cekim_asamasi.pdf )
Çekim Esnasında Dikkat
Edilecekler
Bu gördüğünüz
çekim aynı kişi kullanılarak sınıf ortamında yapılmıştır. Bakış yönü
tutturulduğunda devamlılıktaki akıcılığın nasıl sağlandığı apaçık görülüyor.
5 Konuklu ve 3 Kameralı AÇIK
OTURUM
Kırmızı çizgiye aks diyelim. Eğer kameralardan biri aksın öbür
tarafına geçerse konukların bakış yönleri tutmayacaktır. Bu da birbirine
bakmayan insanlar anlamına gelir. Bu durumda ortaya çıkan hataya aks
atlaması adı
verilmiştir.
Üçgen Kuralı ise; aksın bir tarafında
gerçekleştirilen, reji ve montajda doğallığı en iyi yakaladığımız yerleştirmede
ortaya çıkan sıralanışın bir üçgeni hatırlatmasından ötürü bu yerleşme biçimine
verilen addır.
Üç kameralı Şov Programlarına basit bir örnek
Kısaca film ve stüdyo çekim
aşaması aşağıdaki şemada gösterildiği gibi özetlenebilir ;
Sevilen
dizilerin çekim aşamaları ;
Yazan : Esra İŞLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder